ottosson.blogg.se

Här delar jag mina tankar om kommunikation, mod och engagemang. Som tidigare yrkesverksam ishockeyspelare samt nuvarande sommelierstudent kommer ämnen som ishockey och dryck förekomma frekvent.

Inspiration

Publicerad 2013-02-06 09:40:17 i Onsdagarna med Otto

ONSDAGARNA MED OTTO... Vi pratar om inspiration

Djurgårdens Kristofer Ottosson är en spelare som går sina egna
vägar. En 25-åring som ofta och gärna funderar över livet och dess
mening.

I boken "Tisdagarna med Morrie" är det professorn Morrie Schwartz
som i samtal med sin före detta elev Mitch Albom delar med sig av
sina tankar.

I DN är det "Onsdagarna med Otto som gäller". Ni läsare får vara
Kristofer Ottossons samtalspartner när han pratar om sorg, glädje,
lycka, oro. Kort och gott de känslor som ryms i varje människas
liv.

"Det är svårt att känna den där riktiga inspirationen inför varje
match. Det beror inte så mycket på vilket lag du möter utan ofta är
det andra omständigheter som påverkar, till exempel att du känner
dig lite förkyld eller att du inte fått sova tillräckligt och är
trött.

Många gånger tycker jag att det är så att inspirationen känns först
när matchen börjat. Det är då du känner engagemanget. Pulsen ökar
rejält och adrenalinet flödar. Då vill man spela och man vill
vinna. Jag hittar den inspirationen och engagemanget under
matcherna. Det kan vara att jag gör något bra, något dåligt, ger en
tackling eller får en tackling. När den känslan kommer blir ofta
resultatet bra. Infinner sig inte engagemanget, som man självklart
vill och försöker hitta både före och under matchen, kan det säkert
se inspirationslöst ut och det känns också. Det är en jobbig känsla
och då är man besviken efteråt. Det ultimata är när man känner att
hela matchen bara flyter på.

Visst påverkas jag om det är mycket folk på läktaren och bra
stämning. Under slutspelet har vi ofta en fantastisk publik. Då är
det inte svårt att hitta inspirationen.

Mentalt har jag svårt att känna redan när jag vaknar på morgonen om
jag är i bra form. Däremot kan kroppen kännas ovanligt pigg vissa
dagar, fast det är inte alltid att det är en indikation på hur det
går i matchen. Det har hänt att jag känt mig ordentligt seg på
morgonträningen och ändå gjort en bra match.

Det är upp till varje spelare att ladda på ett sådant sätt att du
känner dig inspirerad och ser fram emot matchen. Det ansvaret
tycker jag inte man kan lägga på tränarna. Hur man gör det är
naturligtvis individuellt. Vissa vill sova någon timme på
eftermiddagen, andra vill kanske gå och shoppa.

Det händer att man blir irriterad på en lagkompis om det känns som
han inte ger allt. Fast det är glömt när matchen är slut.

Kristofer Ottosson

- berättat för Malin Fransson
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Otto

38-årig Före detta ishockeyspelare. Ser sig i framtiden som sommelier och/eller tränings- hälsocoach, gärna tillsammans med sin fru. En framtidsdröm är att driva en italiensk vinbar i stockholm.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela