ottosson.blogg.se

Här delar jag mina tankar om kommunikation, mod och engagemang. Som tidigare yrkesverksam ishockeyspelare samt nuvarande sommelierstudent kommer ämnen som ishockey och dryck förekomma frekvent.

Att ta med sig jobbet hem

Publicerad 2012-11-22 10:13:00 i Ishockey

Det är torsdag förmiddag och känslan i kroppen är god.
En viss fysiskt trötthet finns där men det som tar över är en tillfredsställelse,
ett lugn, en skön känsla av att ha gjort något bra.
Detta har givetvis ett samband med att vi har vunnit våra två senaste matcher.
Handlar det om positiva känslor tycker jag att det bara finns uppsidor med
att ta med dig dem så länge du kan. Varför inte pressa ut så mycket som
möjligt av en god upplevelse? Eller för att stjäla ett uttryck från några goda
vänner, "maximera myset". Jag låter alla göra sin egen tolkning av det men
om du har möjligheten att vara glad eller tillfället att fira något så passa på.
 
I ett extremt prestationsbaserat yrke kan det vara svårt att lägga ifrån sig 
yrkesrollen när du lämnar arbetsplatsen och det är något som kan vara väldigt 
betungande under motgång
Det dilemmat delar jag med många kollegor i branschen.
Personligen har jag genom ett medvetet arbete blivit bättre och bättre på att
hantera detta, något jag var väldigt dålig på i början av min karriär.
Jag identifierade mig för starkt med min aktuella prestation och kunde få 
för mig att jag inte var omtyckt om jag spelade dåligt.
Nuförtiden kan jag skilja på min yrkesroll och person. Kan också, i viss mån,
välja vilka känslor jag tar med mig från olika upplevelser och det gör mitt
allmäntillstånd generellt bättre. 
 
Avslutar med ett citat från Star Wars som jag tycker mycket om:
"Keep your concentration here and now where it belongs".
Inte det lättaste i dessa tider då de flesta har många bollar luften!
 

Kommentarer

Postat av: Jan-Ivar Askelin

Publicerad 2012-11-22 12:33:25

Roligt att du i Rydströms anda kommenterar dagen efter match. Om vi bortser från dig som person skulle det vara intressant att få veta hur en idrottare i relativt hög ålder som försäsongstränat på egen hand utan att veta om det blir något spel kan toppa lagets poängliga. En del, som t ex Rydström, verkar ju kunna hålla sin plats hur länge som helst. Hur kan det komma sig?

Svar: Spännande fråga. Har inget bra svar på rak arm. Väcker dock nyfikenhet så ämnet kanske kan bli föremål för en text på bloggen.
Otto

Postat av: PutteDIF

Publicerad 2012-11-22 12:49:49

Intressant läsning!

Postat av: Alexander

Publicerad 2012-11-22 18:54:49

Gäller att inte känna övermod bara !

Postat av: Sillen

Publicerad 2012-11-23 03:12:56

Går det alltså att lära sig hantera motgångar eller handlar det enbart om rutin?

Svar: Det går att lära sig. En del av hemligheten kan vara att inte se det som enmotgång utan som en lärdom. Givetvis är rutin inte en nackdel. Att känna igen
situationer samt att veta hur du ska hantera dem är gynnsamt.
Otto

Postat av: Calle Ohly

Publicerad 2012-11-23 11:48:48

Bra tugg!
Se till att styra 3'e raka nu mot Tingsryd! Kör aggresiv och rak hockey så vet jag att vi vinner!
FULL FART FRAMÅT!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Otto

38-årig Före detta ishockeyspelare. Ser sig i framtiden som sommelier och/eller tränings- hälsocoach, gärna tillsammans med sin fru. En framtidsdröm är att driva en italiensk vinbar i stockholm.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela