ottosson.blogg.se

Här delar jag mina tankar om kommunikation, mod och engagemang. Som tidigare yrkesverksam ishockeyspelare samt nuvarande sommelierstudent kommer ämnen som ishockey och dryck förekomma frekvent.

Drycker i juletid

Publicerad 2012-12-19 18:25:00 i Mat och dryck

Julen närmar sig med stormsteg och blir väl troligtvis i de flesta hem
ganska "traditionell". Så även hos oss både vad det gäller själva firandet
samt vad som kommer att förtäras.
Tänker dock föreslå några alternativ till julöl, julmust snaps etc.
Innan tipsen, som kommer att vara alkoholhaltiga drycker, vill jag stämma 
in i de varningskörer som sjunger påminnande om vikten av att dricka med 
måtta. Vill därför slå ett slag för kvalitet före kvantitet. Det kan vara ett bra 
tillfälle att skippa boxvinerna för att lägga samma summa på ett kvalitetsvin.
Skillnaden blir ett eller kanske två glas färre men smakupplevelsen desto större.
För övrigt smakar snapsen lika gott serverad som 1cl istället för 6.
Ladda gärna upp med filmen "Tomten är far till alla barnen" så förstår ni.
 
Så till dryckerna. Då julmaten är tämligen fet, kryddig och söt samt ofta serverad
i buffeform kan det vara knepigt för den som gillar vin att hitta lämplig matchning.
Om ni som jag tycker att det godaste glaset dricks under förberedandet av maten 
blir det inte lättare. Vad göra? Jo, en del vita viner blir utmärkta både som
apertif samt till maten. Prova ett vin gjort på druvan Gewurztraminer. Dessa
viner har ofta en blommig, kryddig nästan parfymerad doft. Smaken är något söt
lite oljig men med en viss syra kvar. De flesta finner dessa viner lättdruckna
så prova gärna men drick med måtta.
Tycker ni att Gewurztraminer blir lite "för mycket" så finns det Rieslingviner.
Dessa finns i väldigt olika utföranden, alltifrån knastertorra till söta, så här kommer 
ett konkret tips och en kandidat att serveras på mitt julbord.
För att alla ska se ordentligt är bilden jättestor!
Flaskan jag pratar om står till vänster och är en personlig favorit.
Det är en Riesling reserve, ett torrt vin men med lite sötma samt en
en viss fyllighet. Det är även väldigt friskt med mycket syrlighet och det 
är den största skillnaden mot ett Gewurztraminer.
Är för övrigt förtjust i vinerna från Jean Biecher så prova gärna fler viner
från samma producent och tala om vad ni tycker.
En annan poäng med de vita vinerna är att de kan serveras svala.
Det kan vara gott med något kallt när slipsen snörper åt och jultröjan börjar
bli en aning för varm.
 
För den som envisas med rödvin vill jag gärna dela med mig av mitt favoritvin
för tillfället. Det heter Ajan och görs på 100% handplockade Barbera-druvor.
Vinet kostar 129:- men motsvarar 3 kriterier som jag tycker ett kvalitetsvin
skall ha och är väl värt sina pengar.
1, Doften: Vinet måste på något sätt genom sin doft väcka intresset
att smaka på det.
2, Första smakupplevelse: Genast när vinet kommer in i munnen ska det
hända något positivt på tungan och i gommen.
3, En sekundärsmak: När vinet är svalt kommer ytterligare angenäma smaker.
Bifogar ännu en jättebild.
Som ni ser är bägge bilderna "konstnärligt" uppställda framför familjens
adventsljusstake. Håll till godo.
För er som vill prova något unikt rekommenderar jag att till nyår handla hem
det Libanesiska vinet Chateau Musar. Det finns i både vitt och rött, kostar
ca 250:-.
 
 
Till sist vill jag påpeka glasets betydelse för att göra vinet rättvisa.
Det gäller framför allt röda viner som inte alls kommer till sin rätt särskilt
doftmässigt om glaset har "fel" form. Pröva gärna själva genom att hälla upp
två olika glas av samma vin.  Bifogar en bild som kan fungera som
en lathund. Den är kraftigt förenklad och för den som vill "snöa in" på området
finns mycket att förkovra sig i.
 
 
Jag vill passa på att förtydliga att ingen formell utbildning ligger till grund för
det jag påstår, dock empiriska erfarenheter samt en del förkovrande av 
litteratur i ämnet. Vill genom detta friskriva mig från eventuella "fel".
God Jul samt smaklig måltid!

Kommentarer

Postat av: David

Publicerad 2012-12-19 21:39:17

Härligt, då vet jag vad som ska handlas imorn. Återkommer med min smakupplevelse. Ses på fredag, så ska vi hjälpas åt att ordna 3 nya poäng.

Postat av: Mårten

Publicerad 2012-12-20 07:36:31

det bästa med hela bloggen är att få veta vem du är utanför isen, och jag måste säga att du är lika vis och ödmjuk som jag alltid trott! det gillas! go jul!

Postat av: mats

Publicerad 2012-12-20 15:43:59

Bra tips. Är just på väg mot bolaget.

Postat av: Niklas Persson

Publicerad 2012-12-21 11:07:49

ha ha ha ha!!

Du uppvisar prov på en enastående torr skön humor. Det kanske inte alls är meningen vilket i så fall gör den än mer mästerlig!

Är ju ingen vindrickare, men uppskattade inlägget ändå!

Postat av: Håkan

Publicerad 2012-12-27 15:55:41

Hej Otto! Till att börja med måste jag bara berättar hur glad jag är att det blev en säsong till. Du har alltid varit en stor idol och är värd varenda krona! Missade alla tips inför julen, så tänker prova Ajan till nyår istället!

Postat av: David

Publicerad 2013-01-03 12:34:37

Hej Otto! Nu har inte mitt inlägg något att göra med vad du skrev här, men jag har en fundering. Jag var med på "Rädda Otto" och skänkte en slant och köpte även en t-shirt. Nu till min fråga. Jag bor en bra bit ifrån Sthlm och hade ingen möjlighet att närvara vid signeringen utav tröjorna, finns det någon chans i världen att man kan få skicka tröjan till dig och få den signerad? Är i vilket fall som helst störtnöjd över att ha bidragit till att du kunde spela vidare, vad vore DIF utan Otto i laget. Du gör mig stolt med ditt otroliga jobb varje match och varje byte. Tack!

Svar: Hej. Självklart signerar jag tröjan åt dig.Skicka den till mig på adress:
Kulstötarvägen 50
12240 Enskede
Stockholm

Mvh Kristofer
Otto

Postat av: Ewa Rolfsdotter

Publicerad 2013-01-12 21:03:05

Otto, du är STOR. Din ödmjukhet att vilja hjälpa andra. Det jag tänkte på specifikt nu var signaturen ovanför med tröjan. Du kanske inte tänker på det själv, men det är en stor grej att be de skicka hem tröjan och fixa det. Det är just sådana handlingar som gör att vi älskar dig mer än bara som hockeyspelare.
Hälsningar
Ewa Rolfsdotter

Postat av: christer

Publicerad 2013-03-01 21:09:57

Ajan,har potential, bör lagras och inte drickas direkt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Otto

38-årig Före detta ishockeyspelare. Ser sig i framtiden som sommelier och/eller tränings- hälsocoach, gärna tillsammans med sin fru. En framtidsdröm är att driva en italiensk vinbar i stockholm.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela